2014. június 14., szombat

Durchmesserlinie

Zürichet az 1800-as évek közepén nem igazán hozta lázba a vasúti közlekedés. A főpályaudvar például a szükséges rossz volt, amit valahogyan el kellett helyezni a városban. A jövőre nem sokat gondolva a Limmat folyó partján, a Zürichberg lábánál építettek egy fejpályaudvart, amit földfelszíni építéssel teljességgel lehetetlen átmenő, az észak-dél, illetve kelet-nyugat irányú forgalmat praktikusan kiszolgáló, gyors áteresztőképességű pályaudvarrá alakítani. 
Az északi összeköttetést egészen mostanáig két kétvágányos alagút, a Käferberg és a Wipkingen oldotta meg. Ez a négy vágány a 1990-es évek végére kezdett nagyon szűknek érződni.  
A kapacitásnövelésre az egyik ötlet a Viadukt és a Wipkingen-alagút 2-ről 4 vágányosra bővítése volt. Ezt a sűrűn lakott Wipkingen városrész lakói azonban erős ellenlobbival megakadályozták.
Az alternatív ötlet viszont nagyon népszerűnek bizonyult: 2001-ben a szavazópolgárok 82%-a megszavazta, hogy épüljön egy harmadik, közvetlen alagút a Főpályaudvar és Zürich északi végén lévő Oerlikon pályaudvar között (Weinbergtunnel), egy új négyvágányos mélyállomás a Főpályaudvaron (Bahnhof Löwenstrasse) valamint további két, a nyugati irányba kivezető vágányok fölött átívelő híd (Kohlendreieckbrücke, Letzigrabenbrücke) a távolsági forgalom gyors be- és kivezetésére az új mélyállomásról. 

Zürich HB Főpályaudvar kapcsolatai: 
- okkersárga: Viadukt és Wipkingertunnel. S-Bahn és távolsági forgalom
- citromsárga: jobbparti S-Bahn vonal, Käferbergtunnel
- zöld nyugat felé: Bern/Basel irányú vonal, S-Bahn és távolsági közlekedés
- zöld dél felé: balparti S-Bahn és távolsági közlekedés Luzern, Olaszország és Ausztria felé. 
- piros, vastagabb vonal: az új Weinbergtunnel
- piros, vékonyabb vonalak: Letzigrabenbrücke és Kohlendreieckbrücke. 

A projekt neve Durchmesserlinie (DML), azaz "átmetszővonal" lett. 
Összköltség: 2031 millió frank
Építés kezdete: 2007 szeptember
Észak-déli szakasz forgalomba helyezése: 2014. június 15.
Kelet-nyugati kivezetés forgalomba helyezése: 2015 év vége
Az építkezés teljes hossza: 10 km
A Weinberg-alagút hossza: 4,8 km
A Kohlendreieckbrücke ("Szénháromszög"-híd) hossza: 394 m
A Letzigraben-híd hossza: 1156 m
Összes kitermelt anyag: 910 000 m³
Az első látványos intézkedés a Sihlpost melletti 51-54-es ideiglenes vágányok kialakítása volt - ez az ideiglenes pályaudvar több mint 10 évig volt a tó nyugati partjára tartó S-Bahnok fejpályaudvara. 

Viadukt
S-Bahn a Käferbergtunnelhez vezető hídon. Háttérben a Letzigrabenbrücke
ICN vonat halad át a Viadukton
Oerlikon, balról jobbra: Weinbergtunnel, Wipkingertunnel, Käferbergtunnel kijáratok

51-54-es vágányok, Bahnhof Sihlpost. Holnaptól zárva. 
A túrás-fúrás ténylegesen csak 2007 szeptemberében kezdődött meg. A mélyállomás, az alagút és a hidak mellett még az Oerlikon állomást is 6-ról 8 vágányosra kellett bővíteni, ennek az építkezésnek volt része a Maschinenfabrik Oerlikon (MfO) műemlék gyárépület 60 méterrel való odébbtolása is. 

Az építkezés a kihívások ellenére - főleg a Limmat közelében kellett megküzdeni a talajvízzel, illetve a folyó alatti alagútépítés sem volt feltétlenül triviális - végig menetrend szerint haladt, és a költségvetési plafont is végig tartották. A határidőt csak egyszer sikerült igazán veszélybe sodorni, amikor 2011-ben a már a vágánykapcsolatokon dolgozó munkások fellázadtak az elhaladó vonatok vécéiből rájuk ömlő mindenféle dolgok ellen, és a sztrájk miatt több hétre teljesen leállt a munka. A megoldás: fizetésemelés, a munkaterület fertőtlenítése és egy utasítás volt a kalauzoknak, hogy a vécéket a főpályaudvarra érve zárják le. Ekkor vett lendületet a kocsik WC-inek modernizálása és zárt rendszerűvé tétele is. 

Most azonban határidő van és kész az első szakasz: a mélyállomás, és a Weinberg-alagút, vasárnaptól az S2, S8 és S14 vonatok, amik eddig az ideiglenes Sihlpost-Bahnhofon fordultak, egyenesen átmennek az új alagúton át Oerlikonba. Menetrend szerint mindössze 2 percet töltenek megállással az eddigi 5-6 helyett, és Oerlikonba is kb 2 perccel gyorsabban jutnak majd el. 
A Durchmesserlinie építése már majdnem egy évtizede keseríti a Főpályaudvar környékén közlekedők életét, így ma, június 14-én, szombaton egy "jól megérdemelt" megnyitási fesztivált tart az SBB. A fesztiválon először tekintheti meg élőben a publikum az új állomást, és bár a menetrendszerű közlekedés csak vasárnap indul meg, már ma is át lehet menni az alagúton az ünnepi "Tunnelturbo" vonattal, amire előre, ingyen regisztrálhattak az érdeklődők.
Tunnelturbo - minden jegy elkelt
Az új állomással az aluljáró-bevásárlóközpont is bővült, mától még több a hét minden napján nyitva tartó boltot és éttermet lehet majd itt találni (ugyebár a pályaudvarok és a repülőtér az egyetlen, ahol vasárnap is nyitva tarthatnak üzletek). 
Aztán hétfő reggel kiderül, mennyivel gyorsabban érek majd be az irodába az új alagúton át...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...