2014. március 15., szombat

Második?

A Gotthard-alagutat, Svájc első számú észak-déli közúti folyosóját még 1980-ban nyitották meg, és kezd megérni egy felújításra. Mostanában újra előkerült a téma: kell vagy nem kell egy második alagútjárat?
A forgalom továbbra is a megnyitás óta létező egyetlen kétszer egysávos alagúton zajlik, 17 kilométeren 80 km/h sebességkorláttal, automata forgalomfigyelő-terheléskiegyenlítő rendszerrel, ami még az alagút bejárata előtt visszatartja a forgalmat, ha túl sok odabenn a jármű. 

A bővítés az alagút két oldalához vezető kétszer két sávos autópálya láttán triviális fejlesztésnek tűnik, környezetvédelmi okokra hivatkozva azonban mindig lefújták a meglévőtől keletre tervezett (a bejárat helye ott van) kettes alagút megépítését. 

A közeledő felújítás azonban nem igazán oldható meg a jelenlegi alagút lezárásával, ezért a parlament kezd mégis a bővítés felé hajlani. 2030-ig tehát, amikorra körülbelül befejeződne a nyugati járat felújítása, a forgalom 2x1 sávon a keleti alagútban haladna, a környezetvédőket pedig úgy próbálják jobb belátásra bírni, hogy a felújítás befejezése utánra a két alagútban csak 1-1 sávnyi forgalmat engednének. Természetesen a zöldek szkeptikusak: ha már ott van a 2x2 sáv, miért is ne használnák mindkettőt a járművek...? 

A vita tehát még koránt sem dőlt el, de remélhetőleg a kétalagutas változat mellett döntenek, különben az észak-déli forgalom számára maradna nyáron a Gotthard-hágó megmászása, télen pedig kizárólag a keletebbre elhelyezkedő, másfél-két órás kerülőt jelentő San Bernardino alagút. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...